
Voor een gezond en toekomstbestendig ondernemersklimaat
In het programma Binnenstad is er speciale aandacht voor advies en (financiële) ondersteuning van ondernemers in de binnenstad. In samenwerking met Binnenstadmanagement, winkeliersverenigingen, ondernemers en gemeente Leeuwarden wordt een bijdrage geleverd aan het versterken van de economische structuur voor een gezond, fijn en toekomstbestendig ondernemersklimaat. Dat gebeurt met verschillende initiatieven.
De Oude Markten
Drie ondernemersverenigingen zijn gefuseerd en hebben samen met Binnenstadsmanagement de koppen bij elkaar gestoken. Ze zijn met een plan gekomen om het ondernemerschap aan de oostkant van de binnenstad, inclusief de aanloopstraten, verder te versterken. Dat deel van de stad noemen we De Oude Markten.
De Oude Markten bestaat nu uit Berlikumermarkt, Blokhuisplein, Druifstreek, Groentemarkt, Kelders, Nieuwe Oosterstraat, Naauw, Nieuweburen, Ossekop, Oude Oosterstraat, Over de Kelders, Peperstraat, Tweebaksmarkt, Tuinen, Turfmarkt, Uniabuurt, Vijzelstraat en Voorstreek. Voor dit gebied is een nieuw zogenaamd gebiedsprofiel opgesteld. Daarmee ontstaat een herkenbare identiteit en een gezamenlijk verhaal. Het is het oudste marktgebied van de stad met tal van historische panden en een rijke geschiedenis.

Streetart
Om het gebied van De Oude Markten nog aantrekkelijker te maken voor (toeristische) bezoekers, komt er een Street Art Route aan de oostkant van de binnenstad. Een 20 tal ‘murals’ zorgen voor nog meer ‘belevingswaarde’ in de omgeving. En meer bezoekers, betekent ook meer potentiële klanten voor winkels en horeca.
Daarnaast levert de Street Art Route ook meteen een fijnere woon- en werkomgeving op. Want met deze aanpak wordt een bijdrage geleverd aan een ‘schoon, heel en veiligere’ omgeving. Een aantal met ‘tags’ besmeurde (historische) muren worden namelijk vervangen door deze muurschilderingen.
Het eerste kunstwerk is al gemaakt door Graffiti Platform Leeuwarden. Kunstenaar L.J. van Tuinen maakte een historisch kunstwerk in de Bagijnestraat. De kunstenaar koos ervoor om er een anamorfose van te maken. Dat is een vertekende afbeelding, die er alleen vanuit een bepaalde hoek of onder bepaalde optische voorwaarden realistisch uitziet. Vanaf een bepaald punt op straat lijkt de tekening van de bagijn driedemensionaal. Alsof ze zo het schilderij uitkomt. Dit voorjaar volgen er meer.
Wat te doen met leegstaande winkelpanden
Ook in de Leeuwarder binnenstad staan winkelpanden leeg. Bezoekers ervaren deze panden vaak als storend element. Het heeft invloed op de sfeer in de binnenstad. En dat is belangrijk omdat winkelen niet alleen meer gaat om iets kopen, maar om een beleving.
Tijdens een bijeenkomst zijn door Binnenstadmanagement, vastgoedeigenaren en gemeente Leeuwarden de eerste mogelijkheden en onmogelijkheden verkend om iets te doen aan de leegstand. Betrokken partijen weten elkaar nu makkelijker en sneller te vinden. Overigens is het aantal winkelpanden dat leegstaat in de Leeuwarder binnenstad, historisch laag.
Fiets parkeren
Veel bezoekers komen op de fiets naar de binnenstad. Inmiddels zijn er zoveel fietsen dat er meer inpandige voorzieningen moeten komen om de fiets te parkeren. Daardoor ontstaat ook meer ruimte voor bezoekers, wandelaars en groen. En dat is natuurlijk ook belangrijk voor ondernemers. Daarom is een deel van het economisch budget gebruikt voor het verkennen van de mogelijkheden van inpandige fietsenstallingen en bouwkundig onderzoek.

Training Omgaan met Agressie en Diefstal
In het kader van het ‘Keurmerk Veilig Ondernemen’ is in de Week van de Veiligheid (najaar 2024) door Binnenstadsmanagement de Training Omgaan met Agressie en Diefstal georganiseerd. Er zijn uiteindelijk 56 detailhandel medewerkers getraind op vier winkellocaties in de binnenstad. Winkelmedewerkers hebben hiermee beter leren omgaan met lastige situaties. Door gezamenlijk in te zetten op veiligheid en weerbaarheid, zorgen we voor een prettige en veilige winkelomgeving voor iedereen.

Iepen Húske | Place to Pee
Tijdens Culturele Hoofdstad 2018 was er de Iepen Húske-campagne. Die is hervat om ervoor te zorgen dat het aantal ‘openbare’ toiletten in de stad weer flink groeit. Dat is belangrijk, omdat een grote groep mensen de binnenstad mijdt als er niet genoeg toiletten zijn. Dat kost dus bezoekers. De bedoeling is om zoveel mogelijk ondernemers in de stad enthousiast te maken, zodat ze hun toiletten, hun Place to Pee, gratis toegankelijk stellen voor bezoekers. De toiletten krijgen een plek op de citymap van visitleeuwarden.nl.
Digitale stadsgids
Samen met Visit Leeuwarden wordt gewerkt aan een digitale stadsgids. Daarin verschillende routes door de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan een vintageroute, de Nassauwandeling en een Minitiature route. De digitale gids wordt ontwikkeld samen met ondernemers en instellingen.