Advies en ondersteuning ondernemers

Voor een gezond en toekomstbestendig ondernemersklimaat

In het programma Binnenstad is er speciale aandacht voor advies en (financiële) ondersteuning van ondernemers in de binnenstad. In samenwerking met Binnenstadmanagement, winkeliersverenigingen, ondernemers en gemeente Leeuwarden wordt een bijdrage geleverd aan het versterken van de economische structuur voor een gezond, fijn en toekomstbestendig ondernemersklimaat. Dat gebeurt met verschillende initiatieven. Op deze pagina lichten we er een aantal uit.

Skitterende Speurtocht

Om bewoners en bezoekers te stimuleren om hun (december)aankopen weer meer lokaal te doen dan online, verandert de binnenstad van Leeuwarden dit najaar in een skitterend decor. Tien verlichte letters – ontworpen door lichtkunstenaar Sierk Douma – zijn binnenkort te vinden in de etalages van tien lokale ondernemers.

De speurtocht is onderdeel van de Skitterend Najaar-campagne van Visit Leeuwarden. Kinderen kunnen met een speciale stempelkaart op zoek naar de letters. Bij elke gevonden letter krijgen ze een stempel in de winkel. Wie alle letters vindt en het woord raadt, maakt kans op één van de 10 discoballen óf de hoofdprijs: een unieke discobal-letter naar keuze t.w.v. €500.

Naast de tien deelnemende winkels is er ook ruimte voor horecazaken om zich aan te sluiten bij het project door bijvoorbeeld passende arrangementen aan te bieden. Het is de bedoeling om van de speurtocht een jaarlijks terugkerende activiteit te maken. Meer informatie over de speurtocht en Skitterend Najaar is te vinden op de website van Visit Leeuwarden. Ondernemer en meedoen aan de actie? Neem dan contact op met marketing@leeuwarden.nl.

Impuls voor een schonere binnenstad

Gemeente Leeuwarden besteedt structureel veel tijd, geld en aandacht aan een schone en veilige binnenstad.

Maar dat is niet genoeg. Daarom worden de komende maanden op meer dan 130 locaties in de binnenstad ongewenste graffiti en tags verwijderd. Sommige tags zitten er al jaren.

Graffiti en tags zitten op zowel eigendommen van de gemeente, als op die van particulieren en ondernemers. Van verkeersbord tot winkelpand. De komend maanden wordt dat zoveel mogelijk verwijderd.

Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het tegengaan van verloedering. De binnenstad wordt weer een stukje mooier en schoner. En daar worden bezoekers en ondernemers in de binnenstad blij van!   

Wat te doen met leegstaande winkelpanden

Ook in de Leeuwarder binnenstad staan winkelpanden leeg. Bezoekers ervaren deze panden vaak als storend element. Het heeft invloed op de sfeer in de binnenstad. En dat is belangrijk omdat winkelen niet alleen meer gaat om iets kopen, maar om een beleving.

Tijdens een bijeenkomst zijn door Binnenstadmanagement, vastgoedeigenaren en gemeente Leeuwarden de eerste mogelijkheden en onmogelijkheden verkend om iets te doen aan de leegstand. Betrokken partijen weten elkaar nu makkelijker en sneller te vinden.

Leegstaande winkelpanden moeten aantrekkelijker gemaakt worden. Hierop lopen verschillende initiatieven in samenwerking met Binnenstadsmanagement en Visit Leeuwarden. Bijvoorbeeld het bestickeren van de ramen. Ook zo’n raam? Neem dan contact op met binnenstadsmanagement of met Visit Leeuwarden.

Een ander initiatief is het maken van een ‘interactief raam’. Julia Holkema, student Communication and Multimedia design (CMD) deed haar afstudeeronderzoek naar leegstaande winkelpanden. Julia heeft een ‘Selfie raam’ ontworpen en ook gerealiseerd. Het is te zien aan het Ruiterskwartier/winkelcentrum Zaailand (zie de foto hierboven). Lees meer over dit bijzondere raam op de website van Binnenstadsmanagement Leeuwarden.

Overigens is het aantal winkelpanden dat leegstaat in de Leeuwarder binnenstad, historisch laag.

Streetart

Om het gebied van De Oude Markten nog aantrekkelijker te maken voor (toeristische) bezoekers, komt er een Street Art Route aan de oostkant van de binnenstad. Een 20 tal ‘murals’ zorgen voor nog meer ‘belevingswaarde’ in de omgeving. En meer bezoekers, betekent ook meer potentiële klanten voor winkels en horeca.

Daarnaast levert de Street Art Route ook meteen een fijnere woon- en werkomgeving op. Want met deze aanpak wordt een bijdrage geleverd aan een ‘schone, hele en veiligere’ omgeving. Een aantal met ‘tags’ besmeurde (historische) muren worden namelijk vervangen door deze muurschilderingen.  

Het eerste kunstwerk is gemaakt door Graffiti Platform Leeuwarden. Kunstenaar L.J. van Tuinen maakte een historisch kunstwerk in de Bagijnestraat. De kunstenaar koos ervoor om er een anamorfose van te maken. Dat is een vertekende afbeelding, die er alleen vanuit een bepaalde hoek of onder bepaalde optische voorwaarden realistisch uitziet. Vanaf een bepaald punt op straat lijkt de tekening van de bagijn driedemensionaal. Alsof ze zo het schilderij uitkomt.

Deze zomer zijn er tijdens het festival ‘Oude Markten Street Art Takeover’ nog veel muurschilderingen gemaakt. Kijk voor meer informatie op de website van Writers Block.

Bezoekersaantallen in beeld

Hoe druk is het in de binnenstad van Leeuwarden? Handig om te weten voor iedereen die onderneemt of werkt in of voor de binnenstad.

Voor investeringsbeslissingen, beleidskeuzes, strategische beslissingen, of operationele keuzes zoals personeelsplanning. Meten is weten en daarom is voor de komende 2 jaar een abonnement afgesloten met RMC voor bezoekersmetingen. De actuele cijfers zijn wekelijks terug te vinden via Binnenstadsmanagement Leeuwarden.

Wat willen bezoekers van de binnenstad?

Waarom komen mensen naar de binnenstad? Welke winkels bezoeken ze graag? Die vragen komen naar voren in het koopstroomonderzoek 2024. Dat werd gepresenteerd tijdens de inloopbijeenkomst op 27 mei 2025 in de Harmonie.

Het koopstroomonderzoek levert nieuwe data en inzichten op over het profiel, koopgedrag en oordeel van duizenden consumenten en over het functioneren van centrumgebieden.

Mischa de Gier van BRGD Advies zoomde tijdens de presentatie in op de uitkomsten van de binnenstad van Leeuwarden. Het onderzoek laat een mooi beeld zien van de huidige situatie met conclusies en aanbevelingen voor toekomstige ontwikkelingen. En laat deze nu net (toevallig of niet) naadloos aansluiten bij de projecten van uitvoeringsagenda binnenstad.

Meer weten? Bekijk dan de presentatie.

Iepen Húske | Place to Pee

Tijdens Culturele Hoofdstad 2018 was er de Iepen Húske-campagne. Die is hervat om ervoor te zorgen dat het aantal ‘openbare’ toiletten in de stad weer flink groeit. Dat is belangrijk, omdat een grote groep mensen de binnenstad mijdt als er niet genoeg toiletten zijn. Dat kost dus bezoekers. De bedoeling is om zoveel mogelijk ondernemers in de stad enthousiast te maken, zodat ze hun toiletten, hun Place to Pee, gratis toegankelijk stellen voor bezoekers. De toiletten zijn te vinden op de citymap van visitleeuwarden.nl.

Rondom de Waag

Het Waaggebouw is de parel van de Nieuwestad. Een iconisch gebouw, aantrekkelijk voor toeristen. Er worden nu al veel foto’s van gemaakt. Maar de fotomagie verliest z’n glans door praktische elementen zoals afvalcontainers en andere minder fotogenieke zaken bij en rondom dit pand.

Op dit moment wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor het oplossen van een aantal (praktische) vraagstukken. Op een manier die bij de architectuur van het gebouw past. Zodat ons monumentale Waag gebouw straks nog beter in het zonnetje gezet kan worden.

Digitale stadsgids

Samen met Visit Leeuwarden wordt gewerkt aan een digitale stadsgids. Daarin verschillende routes door de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan een vintageroute, de Nassauwandeling en een Miniature route. De digitale gids wordt ontwikkeld samen met ondernemers en instellingen.

Fiets parkeren

Veel bezoekers komen op de fiets naar de binnenstad. Inmiddels zijn er zoveel fietsen dat er meer inpandige voorzieningen moeten komen om de fiets te parkeren. Daardoor ontstaat ook meer ruimte voor bezoekers, wandelaars en groen. En dat is natuurlijk ook belangrijk voor ondernemers. Daarom is een deel van het economisch budget gebruikt voor het verkennen van de mogelijkheden van inpandige fietsenstallingen en bouwkundig onderzoek.

Training Omgaan met Agressie en Diefstal

In het kader van het ‘Keurmerk Veilig Ondernemen’ is in de Week van de Veiligheid (najaar 2024) door Binnenstadsmanagement de Training Omgaan met Agressie en Diefstal georganiseerd. Er zijn uiteindelijk 56 detailhandel medewerkers getraind op vier winkellocaties in de binnenstad. Winkelmedewerkers hebben hiermee beter leren omgaan met lastige situaties. Door gezamenlijk in te zetten op veiligheid en weerbaarheid, zorgen we voor een prettige en veilige winkelomgeving voor iedereen.

De Oude Markten

Drie ondernemersverenigingen zijn gefuseerd en hebben samen met Binnenstadsmanagement de koppen bij elkaar gestoken. Ze zijn met een plan gekomen om het ondernemerschap aan de oostkant van de binnenstad, inclusief de aanloopstraten, verder te versterken. Dat deel van de stad noemen we De Oude Markten.

De Oude Markten bestaat nu uit Berlikumermarkt, Blokhuisplein, Druifstreek, Groentemarkt, Kelders, Nieuwe Oosterstraat, Naauw, Nieuweburen, Ossekop, Oude Oosterstraat, Over de Kelders, Peperstraat, Tweebaksmarkt, Tuinen, Turfmarkt, Uniabuurt, Vijzelstraat en Voorstreek. Voor dit gebied is een nieuw zogenaamd gebiedsprofiel opgesteld. Daarmee ontstaat een herkenbare identiteit en een gezamenlijk verhaal. Het is het oudste marktgebied van de stad met tal van historische panden en een rijke geschiedenis.